Sport

Tijdens het sporten wordt veel verlangd van de spieren en gewrichten. Dit komt door de snelheid, kracht en herhalende bewegingen die gemaakt worden. Contactsport maakt de kans op blessures vele malen groter. Wanneer een sporter geblesseerd raakt, wil deze spoedig weer genezen. Hieronder volgt een opsomming van mogelijke oorzaken van sportblessures:

  • slechte warming-up
  • te snelle opbouw trainingsduur en intensiteit
  • slecht schoeisel
  • verkeerde voetstand en/of looppatroon
  • aangeboren of verworven plat- of holvoeten
  • letsel door misstap of door invloed van andere sporters
  • te slappe of te stijve spieren/banden/gewrichten
  • combinatie van bovengenoemde


De podotherapeut

De podotherapeut start een onderzoek naar de oorzaak van uw klachten. Daarna wordt de diagnose gesteld en een behandelplan op maat gemaakt en met u overlegt. De behandeling kan uit de volgende therapieën bestaan:

Sport-podotherapeutische zolen
Om de druk onder uw voet te verminderen of de stand van uw voeten te verbeteren.

(Teen)orthese
Om de stand van uw tenen te corrigeren, drukplekken en wrijving van uw tenen te verminderen.

Mobiliseren van de voet
Om de verminderde mobiliteit (beweeglijkheid) van uw voeten te voorkomen/verbeteren.

Schoenmodificaties
Kleine aanpassingen aan uw confectie- of sportschoeisel.

Schoenadvies
Uw schoen dient geschikt te zijn voor uw voeten en de juiste pasvorm te hebben.

Vilttherapieën en taping
Tijdelijke druk ontlastende therapieën en/of ondersteuning van andere therapievormen.

Nagelbeugel en nagelprothese
Bij ingegroeide of kromme nagels.

Instrumentele behandeling
Indien uw (medisch) pedicure uw nagels, eelt of likdoorns niet kan behandelen.

Voorlichting en advies
Hoe beter u weet wat goed is voor uw voeten, hoe beter u (preventieve) maatregelen kunt nemen.

Sportschoenen

Er zijn tientallen verschillende sportschoenen te koop, omdat elke sport zijn eigen belasting en een specifieke ondergrond kent. Tips voor het kopen van de juiste sportschoenen:

  • Schoenen moeten de juiste pasvorm hebben; met voldoende ruimte in zowel de lengte als de breedte.
  • Als u staat, moet de schoen 1 cm langer zijn dan de langste teen. Bij twijfel kunt u de binnenzool uit de schoen halen en op de zool staan om een goed beeld te krijgen van de ruimte. Ook moeten uw tenen in de hoogte voldoende bewegingsruimte hebben.
  • Laat uw voeten elk jaar opmeten. Uw voeten veranderen van vorm naarmate uw ouder wordt.
  • Een stevig contrefort (hielversteviging) is belangrijk. Deze kap zit aan de achterkant van de schoen en mag niet gemakkelijk vervormen. Controleer dit door met uw duim stevig op dit deel van de schoen te drukken.
  • Veter- en klittenbandsluitingen op de wreef geven extra stabiliteit.
  • Neem uw podotherapeutische zolen of ortheses altijd mee bij het passen van uw schoenen.
  • Zorg ervoor dat uw podotherapeutische zool vlak in uw schoen ligt.

Deze opsomming niet voor iedere sportschoen van toepassing. Zo heeft een balletschoen een andere functie dan een hardloopschoen.

Hoorn:Nieuwe Steen 42
Bovenkarspel:Hoofdstraat 25
Venhuizen:Twijver 66a

Tel. 0229 244 302
info@podotherapiehoorn.nl

Blessure?

Het is vervelend als u een blessure oploopt. Uit enthousiasme heeft u uw grenzen overschreden.
Ook kan een blessure ontstaan als u een (soms niet bekende) fysieke beperking heeft.
Voor het onderzoeken en behandelen van deze klachten kunt u terecht bij de podotherapeut.